mullemech

Av Lisa - 8 november 2010 21:14

Var glad över vad jag åstadkommit idag och var på väg till sängen när jag kollade mailen precis. Hade fått svar på ett mail jag skickat angående HR och uppgifterna där. Och mailet börjar typ med att jag är besviken på att du fortsatt få dåliga betyg på inlämningarna trots att du visste att du behövde bra betyg. Vad är det för jävla svar? Är ju inte som att jag har struntat i uppgifterna, har ju jobbat skiten ur mig för dem och att jag inte lyckats klara/göra som de tyckte är inte mitt fel. Ja jag har haft vissa problem med Matlab, men jag har gjort vad jag kunnat och det är inte roligt att fråga när man märker att de man frågar inte riktigt orkar svara längre. Funderar nu allvarligt på att strunta i kursen och göra vad jag kan för att klara allt annat jag har den här perioden. Klarar jag allt annat så har jag i alla fall inget att ta igen när jag kommer tillbaka och missar jag lite mera så har jag lite labar jag kan göra på KTH innan jag åker till Japan. Fan vad jag inte är glad just nu!

Av Lisa - 8 november 2010 21:10

Idag har varit en bra dag. Började med att jag kom upp i tid, hade en bra första föreläsning i M-mS (Man- machine Systems) visade sig även senare när jag under kvällen läste igenom föreläsningsanteckningarna och kompletterade det jag missat att kursen har världens bästa föreläsningsanteckningar online. Föreläsningarna är först PowerPoint bilden och sedan en förklarande text ifall det behövs, eller mera text för att förtydliga eller bara för att. Är ju nästan att det blir en favoritkurs enbart av den anledningen. Och detta trots att den ligger på måndagsmornar.

Redovisningen i DoMaM gick sådär. Var idag alla grupper presenterade sina lösningar. Det har ju varit en typ av tävling för det är tre grupper som jobbat på samma problem och nu i kommande period så ska man jobba vidare på en design. Jag och Rocío pratade om att vi tyckte att alla A-grupper haft de bästa lösningarna och under kvällen kom beslutet från kursledningen om vilka designer som skulle användas. Alla A-designer. Jag var med i grupp 2A så det var lite roligt att ha kommit fram till det vinnande konceptet. Är också trevligt att jag inte kommer behöva läsa en annan grupps rapport, det räcker med hur mycket jag fick jobba för att få klar våran rapport.

Pluggade holländska efter lunchen och tyckte att det gick sådär, fick aldrig någon riktigt klockren fullträff på testen hemma. Lektionen gick ganska bra och jag lyckades faktiskt klara testen också, var inte lika säker som tidigare så jag får nog ta och lägga lite mera tid på att plugga. Första provet är på torsdag också. Det går fort i den här kursen.

Kom hem och jobbade lite med att fixa till dagens föreläsningsanteckningar innan jag fixade middag samtidigt som jag diskade all min disk, även den lilla högen som stått på golvet i vad som säkert är över en månad nu…

Nu är jag helt slut. Stickningen känns det definitivt inte som någon idé att ta fram nu, kommer bara bli fel så trött som jag är nu. Ska kanske göra tidig natt så man får en pigg och fräsch start imorgon??

Av Lisa - 7 november 2010 23:12

Efter att jag lämnat Victoria på tågstationen i torsdags åkte jag hem och sov ett par timmar till innan det var dags att gå upp för att hinna till biblioteket i tid för att arbeta lite med DoMaM. Gick ganska snabbt och vi var klara efter inte alltför lång tid. Däremot hade jag när jag kom hem endast en och en halv timme innan jag behövde gå hemifrån till att plugga nederländskan. Men jag klarade testerna i alla fall.

I fredags åkte jag med Aki till affären, annars hade jag nog inte kommit ut ur boxen för det själv. Tog en tur förbi HEMA för att köpa en framlampa till cykeln, eftersom dynamon på något mystiskt sätt gått sönder någon gång mellan måndagskvällen och torsdagsmorgonen. Spenderade mest dagen i boxen utan att göra alltför mycket nytta. Men sedan kom frågan om jag skulle med på middag så 20 minuter senare var jag klar och vi tog oss in till city och började med en öl på Oude Jan. Därefter middag på en restaurang i närheten, tiramison var jättegod. Efter middagen åkte vi till Doerak (vart annars??) och det blev några öl till, och lite tequila (hur den kom med i spelet vet jag inte riktigt…). En toppenkväll helt enkelt. Det ”roligaste” med kvällen var att tjejerna var i majoritet hela tiden och det händer definitivt inte ofta.

Lördagen spenderades i boxen utan att kliva utanför dörren, fick även besök av Jehovas vittnen på förmiddagen när jag precis bara kommit till frukosten och fortfarande var i pyjamas och i prima morgonfrilla. Hade huvudvärk på kvällskvisten så jag gick och lade mig för att vila – och vaknade kvart i tolv igen… men då var jag inte riktigt trött så jag åt lite mera skrabbelucker och drack mitt kalla te och satt uppe till tre innan jag gick och la mig igen.

Idag har jag suttit och stickat hela dagen, kommit en bit, inte så långt som man skulle kunna tänka sig med tanke på hur länge jag suttit men har haft pauser för att vila fingrarna som protesterat lite då och då…

Sjalen så här långt (= ~100 varv kvar)

På kvällen var det dags för första middagen av Elsa och Erica hemma hos Eric och Elsa. Var riktigt gott, och det är roligare att äta tillsammans än själv i boxen. Roligt sammanträffande var att vi var hälften tjejer och hälften killar, vilket inte heller sker så ofta i den här staden.

Imorgon börjar nästa period. Undrar om jag lyckas somna ikväll?

Av Lisa - 4 november 2010 10:57

Har inte riktigt haft tid eller ork till att skriva när Victoria varit på besök, men här kommer våra dagar tillsammans.

MÅNDAG: AMSTERDAM

Kom inte i säng i bästa tid på söndagskvällen, blir ju inte riktigt trött när man ställer om dygnet lite sådär (och då menar jag inte vintertid…) så att komma upp tidigt gick sådär. Men jag är stolt att säga att jag kom upp 630 i alla fall.

Iväg till tågstationen för att åka till Schiphol för att möta upp Victoria. Kom med ett tidigare tåg (eller två) från Delft, men kom till Schiphol som planerat. Sedan var det bara att vänta lite på att planet från Stockholm skulle komma in. Sedan kom Victoria och vi lämnade Schiphol och tog oss in till centrala Amsterdam. När vi kom till stationen lämnade vi in hennes bagage i ett skåp.

Vidare till turistinformationen för att köpa oss en karta över Amsterdam. Vi kom fram till att Anne Frankhuis verkade roligt så vi började vandra ditåt. Amsterdam är ganska litet så vi kom dit fortare än väntat. Men Anne Frankhuis var typ ett museum och inte ett hus där Anne Frank bott som vi trodde, Huset fanns säkert i museet men det var inte något vi kände oss manade att stå i kö och betala för…

Hus vid stationen i Amsterdam. Ja de lutar...

Så vi fortsatte vandra omkring lite, åt lunch på Burger King och strosade sedan runt i Amsterdam. På sista rundan i Amsterdam hamnade vi i Red light district. Var väl inte riktigt tanken, men vad ska man göra? Det området täcker ju en ganska bra bit av Amsterdam. Så vi gick mot stationen för vi kände att vi var klara med Amsterdam. Hämtade ut bagaget och letade upp tåget som gick tillbaka till Delft.

Väl hemma började vi med att gå till Cem för att låna hans madrass, sedan kände jag att jag behövde kolla upp lite holländska innan lektionen så jag gick igenom testerna innan jag åkte till skolan för min första lektion.

Det var riktigt roligt på lektionen. Föreläsaren/läraren är jättebra och uppmuntrar till att prata, vilket är tanken med lektionerna. Tyckte att det hela gick bra, tycker i och för sig att nederländskan bör anamma de skandinaviska bökstäverna. Testen efteråt gick i alla fall bra och jag klarade alla tre, så det känns bra.

Hem för att hämta Victoria och låna Ignacios cykel för att åka iväg till mataffären och köpa lite middag och annat som var slut. Sedan vad det bara att åka tillbaka hem för att fixa maten. Åt glass till efterrätt samtidigs som vi kollade på stickmönster till den sjal jag ska göra. Sedan var vi båda ganska trötta så det blev tidig sänggång.

TISDAG: DELFT

Tisdagen började vi med en ordentlig sovmorgon, vilket kändes trevligt, sedan frukost och över till Erica och låna hennes cykel och iväg runt Delft för att se den lilla staden. Vi lämnade cyklarna vid stora torget och var inne lite i turistshoppen och sedan runt en bit till fots. Kollade gamla kyrkan och tog oss en belgisk våffla till fika på något stånd vid kyrkan. Sedan var vi runt i lite affärer innan vi kom tillbaka till stora torget där vi satte oss på en restaurang och åt pankaka, med ost och skinka, var lite annorlunda, men nu har vi testat den nederländska specialiteten också.

Pankakor...

Efter lunch blev det lite mera affärer och jag köpte ett par skor, eftersom mina gått sönder och sedan en sjal och en klänning/tunika. Tillbaka för att hämta cyklarna och sedan runt Delft på cykel innan vi vände för att kolla biblioteket på campus. När vi kom hem blev det lite stickkurs, jag har ju lyckats glömma det mesta som har med stickning att göra, utom räta maskor då då…

Sedan var det min tur att fixa middag, hade lite lådor i frysen. Blev bra tror jag. Och efter middagen påbörjade jag sjalen. Har kommit en liten bit i alla fall. Blev en till tidig kväll, man är trött efter så intensiva dagar som vi haft.

ONSDAG: BRYSSEL

Började dagen med att komma upp i bra tid och sedan köpa tågbiljetterna till Bryssel, vi hade ju planerat dagen på tisdagskvällen så det var mest bara tågbiljetterna som saknades. Sedan fick vi gå till skolan för att skriva ut biljetterna, vilket var lite stressande eftersom datorn/skrivaren inte ville skriva ut pdf utan bara ville skriva till fil, fick hjälp i servicepunt där de skrev ut biljetterna åt oss.

Skynda iväg till tågstation, eftersom vi inte visste hur lång tid det skulle ta att komma dit. Regna ordentligt gjorde det också, bara för att. Sedan hoppade vi på ett tåg till Rotterdam där vi passade på att köpa lite kaffe och godis innan det bar iväg på tåget till Bryssel.

När vi kom till Zuid station/ Gare du Syd letade vi upp Metro och köpte biljetter och hoppade sedan på Metron till Heizel/ Heysel där vi började med att äta lunch. En varsin köttbit på den grekiska restaurangen blev en bra start innan vi tog oss till parken med utställningen Mini Europe. Är ganska smidigt att Bryssel är tvåspråkigt, på så vis kunde vi båda förstå vad som stod på alla skyltar, Victoria läser de på franska och jag på nederländska.

Var en jätterolig utställning där man fick se kända platser och byggnader från alla EU länder i miniatyr. Så på ungefär två timmar eller lite mindre så hade vi sett 25 länder och åtskilliga många fler sevärdheter från hela Europa.

Victoria framför Big Ben.

Jag i Triumfbågen.

Efter Mini Europe bar det av till Atomium som låg precis utanför parken. Den var stor, väldigt stor. Sedan bar det tillbaka till Metron och Brussel Centraal/ Gare du Centrale. Iväg till Grote Markt/Grande Place och sedan vidare till Manneken Pis.

Efter det blev det lite belgiska våfflor medglass och chokladsås innan vi vandrade runt lite för att fördriva lite tid innan vi köpte mat på Subway och sedan tog oss till stationen för att hitta vilket tåg vi skulle komma hem med. Hittade tåget och vilken perrong det skulle gå från så vi gick dit och väntade på tåget innan vi åkte hem. Bytet i Rotterdam var smidigt, på andra sidan perrongen kom vårat tåg och vi hann bara gå över perrongen och konstatera att tåget skulle gå där innan tåget rullade in.

På hemvägen regnade det inte riktigt lika mycket och väl hemma bestämde vi oss för att inte gå till de Ruif, vi var tillräckligt trötta ändå och somnade ganska fort. Skulle ju upp tidigt dagen efter så det var nog lika bra att komma i säng.

Av Lisa - 1 november 2010 00:15

Fixat klart version tre av DoMaM-rapporten, det börjar likna en rapport nu faktiskt. Har också läst de kapitlen som vi har till holländskan imorgon. Känns ganska bra faktiskt.

Försökte betala min telefonräkning, men kan inte logga in, säger att jag har fel siffror, men alla siffror är rätt! Jag har inte lyckats glömma bort mitt personnummer bara för att jag inte bor i Sverige för tillfället. Dumma banken. Ringde hem för att få det fixat ifall det inte fungerar imorgon bitti. Tror mamma är lite pratsjuk, är det ingen som är hemma och pratar med henne??

Började sticka istället för att plugga annat, kändes som om jag inte skulle komma någon vart oavsett, behöver verkligen de här dagarna ledigt som jag får nu…

Stickade klart halsduken nu ikväll, är riktigt nöjd faktiskt.

Av Lisa - 31 oktober 2010 00:50

Har färdigställt version 2 av DoMaM-rapporten idag. Tog ett tag och i omgångar men det gick utan större problem i alla fall. Har också tagit itu med diskberget, dock glömde jag den del av berget som stod på golvet… Men eftersom jag gjort skrabbelucker idag så har jag också samlat på mig lite mera disk så jag får ta itu med det imorgon igen. Annars har det inte hänt så mycket. Borde ha pluggat lite mera särskilt i RP, men det får jag väl ta itu med imorgon.

Har också fått veta när jag bör vara på Schiphol på måndag. Tidigt, blä, men det ska bli kul att träffa Vicci igen oavsett…

Av Lisa - 30 oktober 2010 00:27

Har fått lite gjort idag, även om det inte är i närheten av vad jag borde ha gjort. Kollade upp vad jag ska göra och det är en ganska så stor hög med arbete som ska skyfflas bort. Kom lite längre i deluppgiften jag började med igår, men sedan fastnade jag igen. Det var då jag kollade upp vad som ska göras och vart lite handlingsförlamad. Tog i alla fall och tränade lite för att tänka på något annat och så sopade jag golvet lite också, vilket definitivt behövdes.

Tog en tidig middag, för magen ville ha något att äta, min kind ville det inte, men jag fick i mig maten i alla fall. Är det så här man går ner i vikt?? Efter maten satte jag mig med DoMaM-rapporten igen och gjorde klart ett första utkast som jag skickade iväg för lite respons. Och tydligen är jag inte ensam om att sitta hemma och plugga på en fredagskväll eftersom jag fick svar någon timme eller så senare. Så imorgon får jag fixa om bilderna lite och justera lite mera och sedan fixa ihop andra utkastet.

Hoppas också att jag kan få den här självstudiekursen att fungera lite så jag åtminstone kan få en av 38 (!!) uppgifter klara. Holländskan får jag vänta med tills jag blivit bättre i kinden eftersom det gör ont att prata och studierna i holländskan handlar mycket om att prata (kräkas) och ljuda på rätt sätt. Vi kommer till och med bli betygsatta på uttal, har jag aldrig blivit förut så det blir intressant.

Av Lisa - 29 oktober 2010 00:29

Kom upp någorlunda som planerat i morse, åt frukost, duschade och åkte iväg till biblioteket i lugn och ro. Väl i biblioteket var det svårt att hitta studiero, satt mest och pratade med Rocio och Lasse i grupprummet.

Fick veta en tråkig nyhet, mina tankar går till de anhöriga.

Eftersom det inte gick att jobba i biblioteket åkte jag hem i hopp om att lyckas bättre hemma. Det gick inget vidare, har haft ont i kinden idag igen, så jag har mest försökt att ta det lugnt. Fortsätter värken imorgon så ska jag nog testa med lite värktabletter (tanken har inte slagit mig förens nu…).

Har lagat lite mat också, så nu klarar jag mig ett tag framöver igen. Annars har jag fått ett fåtal varv gjorda på halsduken, sett et avsnitt och chattat lite.

Själv har jag lyckats sätta mig på pottan lite grann, men det ska nog lösa sig, hoppas jag.

jag är en alldeles vanlig tjej som studerar, reser och ibland även har tid med en kopp te med vännerna