mullemech

Alla inlägg under april 2011

Av Lisa - 29 april 2011 12:15

Min helg började igår kväll med förfest. På förfesten förstod jag fortfarande det mesta som sades. Allt går på tyska, utom när fransmännen pratar med varandra förstås, det går på franska. Dock förstod jag faktiskt en kort konversation på franska också :) Är jag och några till (om man ser till att ha tillräckligt mycket utländska studenter) som inte riktigt kan prata på tyska. 


Från förfesten gick vi sedan till det stora Erasmus-partyt på Apollo, en biograf, där bara översta våningen har tillåten rökning vilket gjorde att man inte alls luktade så mycket askfat när man kom hem inatt. 


När man kom till Erasmus-partyt fick man en ta flagga med ett nummer, när man hittat tre andra med andra flaggor men samma nummer så fick man en gele-shot var. Den var lite bökig att få i sig och jag tror jag föredrar vanliga shots...


Det roliga var att man för resten av kvällen/natten kunde se vart folk kom från (förutsatt att de tagit på sig rätt flagga förstås). För första gången har jag sett svenskar (tror jag). Såg tre killar och en annan tjej med svenska flaggan på sig. 


Musiken är en annan sak också. För även om musiken som spelas på festerna överlag faller mig bättre i smaken än andra jag varit på så har man lite svårt att hänga med i de "nya" låtarna (de jag inte hört förr) som spelas när de är på tyska.


Var i alla fall en väldigt bra fest, även om jag gick ganska tidigt. Vi gick strax efter 2 och då var det en ganska lång kö utanför, inte för att de släppte in någon vilket bidrar något. 


På vägen hem mötte jag någon som frågade mig något som jag inte hörde eftersom jag hade hörlurarna i öronen. Tog ut ena snäckan och frågade, fick då frågan om jag var tysk -nej, -polsk? -nej. -inte det heller varifrån då? Så varför tror alla alltid att jag är från Polen?


Nu är jag lite trött eftesom det inte ble så mycket sova inatt. Och inatt lär det inte bli mycket sömn heller eftersom vi troligen ska till Haag och fira natten inför Queens day, för att sedan åka till Amsterdam imorgon och fira Queens day. En galen helg i Nederländerna alltså. 


Så nu är det dags för mig att packa klart och diska. Om två timmar går första tåget (av tre).

Av Lisa - 27 april 2011 14:19

Så ja, jag har fått lön, nej jag har inte fått rätt lön... *stön* de har tagit mina timmar som lärare och för dem givit mig lönen för fritids och vice versa. Man blir ju lite trött på det hela.


Har annars trotsat vädret och åkt till Hbf och köpt tågbiljetter till Delft (som för övrigt blev billigare än vad det var att åka tur och retur Stockholm - Växjö). Så nu kommer jag kunna se Queens day spektaklet i helgen, och få träffa lite vänner man inte sett på evigheter (känns det som i alla fall).


Har även lyckats fått klart planeringsrapporten, är lite språkkontroll och så som ska till där bara. Så nu kan jag ta och börja med litteraturstudien *urk*. Men det blir nog bra. Hoppas jag.


Och så fick jag veta att jag i alla fall måste skriva på det där pappret för att få nycklarna fast jag fått nycklarna till lägenheten... Kunde de inte sagt det lite tidigare...? 

Av Lisa - 26 april 2011 19:54

Har länge tänkt kolla upp vad det kostar att åka tåg till lägret, men idag fick jag för mig att kolla vad det kostar att flyga till Köpenhamn istället eftersom jag kan åka gratis till flygplatsen på mitt terminskort. Det hela slutade i att jag (efter att jag kollat tåg-anslutning) köpte biljetter till Köpenhamn. Nackdelen är att flyget går 6:50 på morgonen och att tåget ankommer flygstationen 4:25, tåget avgår från Aachen strax innan 3 på morgonen. Sedan ska jag vara i Köpenhamn strax efter 8 på morgonen och bör alltså kunna vara på lägerområdet i ganska hyfsad tid. Frågan är väl bara i vilket skick... efter att ha rest så tidigt kan man ju inte vara särskilt pigg när man kommer fram. Är bara att hoppas på en superbra lägerstart så att man inte hinner bli trött.


Var i vilket fall värt det, tror knappast att jag hade fått enkelresa med tåg till samma pris som jag nu fick tur och retur och hyfsade tider blev det också. På lägret i alla fall. Och det är väl endå huvudsaken...

Av Lisa - 26 april 2011 18:17

Kommer precis från mataffären, den ligger inte så långt bort från där jag bor, och på denna lilla promenad har jag observerat två saker;


1. Jag måste se väldigt rolig ut när jag handlar.

Jag är väldigt sötsugen men har nu beslutat mig för att försöka dra ner på kakor och godis ordentligt. Alltså ska sådant inte inhandlas. Problemet är att en del av mig vill ha de här sakerna meddans den andra delen säger att jag inte ska ha dem. Vad som sker är alltså följande:

*går mot gången med kakor och godis* -nej, jag ska inte ha något *vänder, går ned en annan gång* - men en chokladkaka gör inte så mycket *går mot chokladen* - nej, jag ska inte ha någon choklad. *vänder* - men lite kakor *går mot kakorna* - nej jag ska inte ha något *går mot kassan*. I kassan finns förstås godis också. Här är det mera en inre konflikt i huvudet och den syns inte lika mycket utifrån. Kommer genom kassan och betalar och allt är frid och fröjd. Tills jag kommer ut ut mataffären och kommer till bageriet som ligger bredvid:

-jag ska bara kolla. Åh vad gott det luktar. Den där ser väldigt god ut. Nej, jag ska inte ha något *går ut från bageriet till övergångsstället* -det är rött, jag ska kanske köpa en sån där som såg så god ut i alla fall. *vänder mot bageriet* -nej, jag ska inte ha *ställer mig vid övergånsstället igen*


Och här kommer observation nummer två


2. Här går ingen mot rött.

Har gjort den här observationen förrut men inte tänkt så mycket på den, men nu när jag har haft lite längre tid på mig och gjort fler oberoende observationer kan jag uttala mig om detta fenomen: INGEN går emot rött. Alla väntar snällt på grönt. I Stockholm om det är rött men inte finns några bilar inom synhåll (i rörelse) så går man över gatan även fast det inte blivit grönt än. Här står man och väntar. Det är rött för några bilar, grönt för andra (men där kommer det inga bilar). Det finns ingenting som kommer och kör på en om man går över gatan och ändå står man och väntar. Jag undrar om det är storstad vs. småstad eller om tyskarna helt enkelt är så lydiga, i annat fall att det finns något sorts straff på att gå mot rött. Kan inte komma på någon annan anledning faktiskt.

Av Lisa - 26 april 2011 12:59

Så då var påsken och därmed ledigheten över och det har blivit dags att börja jobba med examensarbetet på riktigt. 


Var lite segstartad men har nu på förmiddagen fixat upp en hyfsat realistisk planering för sommaren. Känns som att det bör gå lätt och att det är mycket tid till deluppgifterna, men jag tror att det kommer bli lite tajt om tid när det är dags. Har även lyckats få med bra deadlines, har till exempel en precis innan WSJ och det måste ju anses som en bra idé. 


Jag har också börjat söka efter litteratur som jag kommer kunna använda mig av i mitt arbete, jag har hittat en del och har insett att jag nog inte kommer komma undan med under 1000 sidor att läsa. Det känns sådär och jag är glad att jag har satt ut ganska mycket tid för läsning. men det är tufft (tycker i alla fall jag) att läsa så mycket tekniskt material med så mycket konstiga ord och matematiska uttryck som man måste förstå.


Jag tog mig ett ryck och städade skrivbordet också, var väl behövligt. Fick då också fixa till nattduksbordet och bokhyllan med. har också plockat upp alla viktiga papper som legat utspridda på golvet och lagt dem i högar i bokhyllan. Har satt upp kalender, planering och påskkortet på väggenoch samlat ihop plastpåsarna. Är bara lite disk som ska fixas och kanske dammsuga/sopa golvet så är rummet fint igen. 


Får se om jag kan få lite mer skrivet på planeringsrapporten under eftermiddagen och om jag orkar ta mig till stationen för att köpa lite tågbiljetter. 


Det verkar lösa sig med min kurs i Nederländska också, så den och mina transcripts ska vara på väg.


Nu gäller det bara att få allt med CSN fixat också så är allt frid och fröjd igen.

Av Lisa - 24 april 2011 16:26

Så har de senaste dagarna, det vill säga påsken, spenderat tid i Westpark och tagit det lugnt och läst. Jag är nu klar med den första boken och börjat med den andra. Var det någon som trodde att det var skolböcker så kan ni ju tänka om. Jag sa ju att jag tagit det lugnt. Så jag håller på att läsa mig igenom Harry Potter böckerna på tyska. Har kommit in i språket lite igen så det går i någorlunda fart att läsa nu. 


Har som sagt varit i Westpark de senaste dagarna men i fredags så var det mulet med så mörka moln att det var lite väl kallt att ligga där, så vi gick hem igen efter att ha försökt få lite sol under ett par timmar.


Igår gjorde jag ett nytt försök och hittade solen ett tag innan den gick i moln, dock inte lika tjocka som de i fredags, så man kunde fortfarande vara kvar utan att frysa. Det var mysigt, men kunde varit lite bättre.


Så idag, tredje gången gillt, har vi inte haft ett moln på himlen och varit i parken och njutit i ungefär fyra timmar. Är inte så bränd vad jag kan märka nu, men får se senare om det har kommit ikapp. Är skönt ute för det blåser så där lagom så att man slipper svettas som en gris. Vilket man annars skulle göra eftersom vi har 26 grader i skuggan här, eller lite till kanske. 


Nu ska det njutas av att man har en dag ledigt till innan jag på tisdag får ta itu med det här arbetet på riktigt igen, ska då testa om man får något gjort om man sitter och läser i parken eller om det är lönlöst. 

Av Lisa - 21 april 2011 22:14

Så jag satt och kom på mig själv med att undra om man kan ta sig till en gudstjänst imorgon. Letade men av alla de säkert sju miljoner kyrkor här, så känns det som att jag nog inte kommer komma iväg. Främst för att de närmsta kyrkorna är katolska och sedan för att ajg inte kommer förstå någonting. Har man svårt att hänga med i predikan i normala fall så lär det ju inte vara lättare på tyska. 


Så jag började istället söka upp vilka texter som är med på de flesta svenska gudstjänster imorgon. Men kom fram till att jag nog var mer intresserad av psalmerna. Så jag började leta psalmer, vilket ledde till att jag kom in på lovsånger och bestämde mig för att uppdatera det lovsångshäfte som jag och Malin satte ihop till fjolårets läger.  


Nu har jag hittat lite (eller ganska mycket) till och satt in så kanske har vi ett lite mer komplett häfte till i sommar. Dock ska väl häftet kanske justeras lite, till exempel sätta sångerna i bokstavsordning så att de blir lättare att hitta och kanske ta bort ackorden till de som vi har ackord till. 


Ska bli intressant om man märker att kyrkklockorna inte ringer imorgon eller inte. De är så mycket kyrkor här och jag tycker ofta att man hör klockorna så får se om man efter halva dagen imorgon undrar vad det är som är fel.


Och om det är någon annan som känner att det är lite lite lovsång i vardagen, längtar till en stor samling människor som sjunger tillsammans (som jag som för tillfället inte skulle ha något emot att sitta och sjunga på equmenias årsstämma version Jönköping (Jönköping för att den var jag med på och vet hur det var)) så kommer här dagens fynd :)

Av Lisa - 21 april 2011 16:25

Var uppe i ganska bra tid i morse med tanke på näg jag kom i säng. Tog en dusch, åt frukost och tog sedan och började tvätta. Har tvättat två maskiner och nu hänger alltihop på tork på mitt rum som nu luktar tvättmedel. 


För att kunna torka det sista behövdes galgar så att jag skulle kunna få upp allting, alltså blev det en tup på stan. Köpte lite hårfärg som var på extrapris. Bara för att jag köpt den nu betyder det inte att jag måste använda den nu. En tur in på HM och köpte bland annat nya shorts eftersom de jag har håller på att falla isär (ser det ut som i alla fall). Köpte också en picknick-filt så att jag ska kunna spendera lite mera tid i Westpark.


Sedan in på Netto på andra sidan stan och handla lite frukt och annat som man kan behöva för att överleva helgen (eftersom jag har fått höra att ingenting kommer vara öppet i helgen).


Sen blev det inget av Köln idag, men det gör inte så mycket är ganska trött efter gårdagen och dagen så en lugn kväll hemma med film och/eller böcker gör mig inget. 

Presentation


jag är en alldeles vanlig tjej som studerar, reser och ibland även har tid med en kopp te med vännerna

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Förkortningar

3mE - Mechanical, Maritime and Materials Engineering
AE - Aerospace Engineering
AH - Albert Hein
BoN - Biomekanik och Neuronik
CiTG/CEG - Civile Engineering and Geocentrics
CMfDS - Composite Materials for Durable Structures
DoMaM - Design of Machines and Mechanisms
HK - Högre Kurs
HMC A - Human Movement Control A
HR - Humanoid Robots
RP - Robotics Practicals
WoT - Wheel of Time

Ovido - Quiz & Flashcards