mullemech

Alla inlägg under augusti 2011

Av Lisa - 25 augusti 2011 08:58

Har precis läst en artikel på SvD om att införa tre terminer på högskolan. Är lite upprörd över att alla utbildningar verkar dras över en kam och några 27-30 timmars veckor har jag inte haft särskilt många under min studietid.


Jag har studerat på heltid i fem år nu på en civilingenjörsutbildning på KTH. En inte alltför ovanlig vecka är 60-80 timmars studier. Normalfallet ligger på kanske på en 40-50 timmar/vecka. För när den schemalagda tiden ligger på omkring 30 timmar/vecka så jobbar men ju även hemma.


Jag vet att jag inte skulle klarat av mina studier på den tid det kommer att ta om det inte varit för att man haft ledigt lite då och då. Ja, jag kan hålla med om att sommarlovet är väldigt långt men om man under terminen läser mer än heltid (=40timmar/vecka) förtjänar man inte lite mer än den normala arbetarsemestern då?


Ett tre terminssystem på civ.ing utb. skulle resultera i tre 17 veckors terminer utan semester eller kortare terminer, om man fortfarande anser att en termin ska innehålla lika många poäng, kan man bara anta att skribenten är ute efter att ta död på så många teknikstudenter som möjligt.


Artikeln

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tre-terminer-ar-battre-an-tva_6408928.svd 




Av Lisa - 23 augusti 2011 17:45

Mitt år hittills i årstider

Januari – Finland – vinter

Januari – Nederländerna – vår

Februari – Sverige – vinter

Mars – Sverige – vinter

April – Sverige – vår

April – Tyskland – sommar

Maj – Tyskland – vår/sommar

Juni – Tyskland, Nederländerna, Frankrike – sommar

Juli – Tyskland – kall sommar

Juli – Sverige – svensk sommar/sommar

Augusti – Sverige – sommar

Augusti – Tyskland – förhöst

Augusti – Tyskland – sommar


Är det konstigt att jag är förvirrad? Kan ja inte få ha lite mera höst nu? Jag hoppas att nästa år blir lite mer "normalt" årstidsmässigt...

Av Lisa - 22 augusti 2011 13:28

Så är väl dags att uppdatera lite här igen... Livet går vidare efter lägret eller åtminstone går dagarna förbi utanför fönstret. Jag känner mig ganska nedstämd och vill flytta hem igen, men måste komma någon vart på arbetet först då. 


Har kommit igång med ex-jobbet igen men har nu ett val framför mig, vilket inte är så lätt och hela rapporten samt allt arbete som krävs för att bli klar beror på detta val. Det är inte så enkelt. 


Får se hur mycket scouting jag kan mosa in i min vardag här innan jag åker hem och börjar på allvar igen... 

Av Lisa - 11 augusti 2011 12:22

Så nu har jag hunnit varit hemma i några dagar, och nästan landat. Jag anser fortfarande att lägrets värld är bättre än världen utanför och hade gärna stannat i lägerbubblan lite till. Att få bo i en värld där alla är en vän och utan krig, svält och elände är underbart. Men det får en att fundera kring varför den riktiga världen inte kan fungera på samma sätt.


Det första jag läste på planet från Köpenhamn var om svält i Afrika och kaos i London, då insåg jag hur mycket bubblan vi bott i var värd och ville genast tillbaka till den.


Jag kan inte säga så mycket om lägret mer än att det var en av de bästa upplevelser jag någonsin haft. Utöver det blir det bara svårt att förklara för någon som inte varit där hur stort, fantastiskt och underbart det var där. Nu gäller det bara att bli klar med skolan så man får jobb så man har råd att åka till Japan om fyra år, för visst vore det underbart att träffa alla igen. Man kan förstås hoppas att man träffas tidigare än så, och nu har man verkligen en vän i alla världens hörn.


Idag är det också sju veckor kvar tills jag lämnar Tyskland och kommer tillbaka till Stockholm, för hur länge är oklart, men för scoutingens skull hoppas jag på ett tag. Har fått en nytändning som brinner ordentligt bra och vill massa igen. Gäller bara att inte engagera sig i för mycket saker.


Nu gäller det att jobba ordentligt igen, försöka hitta jobb (någon som har någon idé på vart?) och ta sig i kragen och bli klar.


Ja, jag är lite tankspridd just nu, inte riktigt landat från lägret, vilket är varför den röda tråden idag är väldigt ljusrosa och svårhittad…

Presentation


jag är en alldeles vanlig tjej som studerar, reser och ibland även har tid med en kopp te med vännerna

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Förkortningar

3mE - Mechanical, Maritime and Materials Engineering
AE - Aerospace Engineering
AH - Albert Hein
BoN - Biomekanik och Neuronik
CiTG/CEG - Civile Engineering and Geocentrics
CMfDS - Composite Materials for Durable Structures
DoMaM - Design of Machines and Mechanisms
HK - Högre Kurs
HMC A - Human Movement Control A
HR - Humanoid Robots
RP - Robotics Practicals
WoT - Wheel of Time

Ovido - Quiz & Flashcards