mullemech

Alla inlägg under september 2010

Av Lisa - 29 september 2010 23:41

Idag har vi haft underbart väder. En sån där mysig dag när solen skiner och himlen är nästan helt blå och det är sensommar/tidig höst i luften. Varför kan inte alla dagar vara så här? Fast det förstås, skulle inte vara roligt att vara fast i boxen och plugga när man har fint väder utanför.


Var nere och tvättade idag i alla fall så nu har jag lite kläder igen. Lyckas ganska ofta glömma vad jag har för kläder med mig och upptäcker dem när jag tvättar. Nämnas ska kanske göras att jag tvättar en maskin i veckan så varannan vecka ljust och varannan vecka mörkt så vissa plagg ligger i tvätten ganska länge...


Jag bestämde mig för att ta hand om grädden jag hade i kylskåpet och eftersom jag inte kunde komma på något bättre användningsområde för grädden blev det till att göra kola. Blev faktiskt riktigt bra. Största problemet var att när jag skulle bryta kolan i bitar gick en nagel av också, det var mindre skönt men kolan blev god.


Satt hemma och gjorde typ ingenting när jag såg ett mail om att ses innan föreläsningen och helt plötsligt var det jag som höll i presentationen för våran grupp. Han som skulle hålla redovisningen har bestämt sig för att hoppa av kursen, vilket för hans del nog var rätt val, för oss andra blev det lite knepigare men det är så det är ibland. Hoppas att vi kommer iväg till Amsterdam i alla fall.


Måste säga att (för att helt byta spår) så är språk ganska roligt (särskilt om man har lite underutvecklad/dålig/låg osv humor). Igår hölls andra delen av våran föreläsning i HR av en Gert, försök nu uttala detta på holländska, alltså med g som ett sje-ljud. Gert blir alltså sjärt, vilket nog inte var riktigt meningen men lite konstigt för mig...


(För att styra tillbaka till ordinarie spår) föreläsningen i DoMaM kursen var lika förvirrande som vanligt. Har man inte gjort avgränsningar i systemet så får man kommentarer på det och har man gjort avgränsningar så får man kommentarer då med. Kan de bestämma sig för hur man ska göra? Vore också bra om de kunde hålla sams inom sig, alltså de som är ansvariga för kursen och hjälper till på ett eller annat sätt. Man förstår varför han droppar kursen när de håller på så här.


Kom hem och såg senaste avsnittet av NCIS LA och åt middag framför lite WoT, hade bara tänkt ta några avsnitt och sedan hade jag läst ut boken... Gick fortare än väntat och nu är klockan inte särskilt mycket heller (med tanke på att jag läste ut boken som det ändå var en del kvar i).


Imorgon väntar en lång dag med DoMaM, HR och efter middagen lite HCM A hos Bea. Tror att det blir en bra dag imorgon. Hoppas bara att jag får mycket gjort. Nu ska det nog sovas så att jag orkar med hela dagen och lite till imorgon.

Av Lisa - 28 september 2010 21:15

Upp och äta frukost. Var på väg till skolan lite sen när jag kom på att jag inte skickat in inlämningen. In med inlämningen och sedan iväg i lite högre tempo än vanligt. Kommer fram till AE och de som kommit står utanför föreläsningssalen. Fan, hade inte behövt skynda så mycket. Föreläsaren kommer typ tio minuter sent för det va nåt fel med tågen och sen fungerade inte cykeln eller något åt det hållet.


Föreläsningen var mest bara att gå igenom hur man sätter upp rörelseekvationer i matlab, och sedan visa hur man kan göra olika saker i matlab. Det måste vara en ganska dålig undervisningstyp det med. Det är tur att det finns många skärmar i salen annars hade man inte kunnat se något. Jag hade närmsta skärm precis ovanför huvudet bakom mig, nackspärr nästa?


Dagens nästa föreläsning var i HR och den gick lite bättre att hänga med på. Var ganska intressant och framför allt relaterat till verkligheten vilket alltid gör det lättare att hänga med.


Hem för lunch och fixa ihop en inköpslista för veckan. Kom även på vad Mimmi ska få i födelsedagsppresent.


Ut och handlade lite, var runt halva Delft för att se om jag kunde hitta på något bättre till Mimmi än det jag redan tänkt på, men det jag tänkt är janska bra så det var svårt att toppa. Vidare till C1000 för att handla mat, de har inga grövre mjöler så det får jag leta efter på Albert Hein eller hälsokostaffären... Tror inte att det kommer bli lätt att försöka hitta ingredienser för att göra bröd. Tror nästan att bästa valet är att köpa brödmix på IKEA...


När jag kom hem fixade jag en annan liten sak till Mimmi och lite annat med och sen har jag lagat mat och tittat på de senaste två avsnitten på NCIS Los Angeles.

    Jag kommer få det knepigt när jag kommer hem till Sverige på riktigt igen i januari/Februari och ligger före i alla serier som sänds på tv...


Borde ta tag i att börja träna nu... Några tips?

Av Lisa - 27 september 2010 22:34

Måste börja gå och lägga mig tidigare, det här börjar bli löjligt på mornarna. I morse gick jag upp 25 minuter innan lektionen skulle börja. Hoppade i kläder fixade en macka som jag åt på vägen och sen hoppa på cykeln och sticka iväg till AE.


Första halvan av föreläsningen var interessant, nyttig information om vad som blir fel i modeller. Vad andra halvan handlade om vet jag inte riktigt för jag halvsov mig genom den.


Kom hem och pusslade runt lite i mina .m-filer för inlämningen imorgon och justerade lite saker i koden. Sen var det två timmar kvar till jag skulle vara på kommunkontoret för att få ett uppehållstillstånd. så jag tyckte inte att det var någon idé att ta sig till skolan och börja innan man skulle äta och sedan iväg in till stan för att registreras. Så jag tog en lite tidigare lunch och såg nästan två hela avsnitt av CSI NY innan jag åkte iväg.


Tog tio minuter i ganska lugn takt på cykel i regn att komma till kommunkontoret. På plats finns det en sån där betjäningsapparat som man trycker ut lappar ur. Den hade bara text på holländska så det tog ett tag innan jag förstod hur det fungerade, det vill säga att jag skulle gå till receptionen och anmäla att jag kommit dit och få en nummerlapp där.


Fick vänta lite innan det var min tur. Gick snabbt och enkelt. Det jobbigaste är att jag måste tillbaka dit när jag ska flytta härifrån för att säga till att jag inte ska bo här längre, knepigt. Varför kan de inte bara fixa tillstånd för den tiden jag tänkt att bo här och sedan måste jag förlänga om jag så önskar?

    När kassan bredvid min vart ledig och nästa person kom dit så var det Wiktor. Vad är oddsen på det?


Till skolan för att jobba, lyckades få programmen att göra lite som jag ville i alla fall. Kontrollern fungerar inte riktigt och jag lyckas inte få upp plotarna som de ska vara. Men jag kan se hur roboten håller på att falla över innan simuleringen blir stoppad.


Fortsatt jobba med att försöka fixa detta hemma, men nu ger jag upp. Har skrivit nåt semidåligt och fixat ihop allt i en zip-fil. Tror jag ska skicka imorgon innan skolan ifall jag skulle få en snilleblixt inatt. Väldigt otroligt men man vet aldrig. Större under har ju skett.


Har kommit fram till att det i alla fall är skönt att bo själv när man behöver sitta länge på kvällarna. Hade jag varit hemma i Sverige med det här hade jag gett upp för ganska länge sedan om jag hade jobbat med detta hemma. Jag hade troligen blivit distraherad av tv:n och lagt av. Men här har jag ju inga som distraherar så mycket. Och de man pratar med över internet kan man ju ignorera ifall man kommer på något smart att skriva.


Dagens lataste tillfälle: när jag kom hem från skolan bytte jag glasögon för jag orkade inte tvätta de andra paret. Till mitt försvar var jag trött, hungrig och ganska blöt.

Av Lisa - 26 september 2010 23:14

Gick upp i morse och satte på tevatten och gick på toa. När jag kom tillbaka från toaletten hade spisen slutat fungera. Dagen börjar bra… In på facebook för att kolla om Erica var vaken för att få låna hennes spis för att fixa frukost.


Åt frukost samtidigt som jag skrev gårdagens blogginlägg och sedan börja fundera på om det inte kunde vara så att en propp gått, att det var därför inte spisen fungerade. Upp och kollade och mycket riktigt så pekade propparna åt olika håll, men eftersom jag är lite kort (och inte orkade tömma och flytta skrivbordet) hörde jag av mig till Honza som kom och hjälpte till att se om en propp hade gått och kanske framförallt vilken. Eftersom jag inte kunde komma tillräckligt nära för att se vilken som hade gått så ville jag inte pilla med dem. Till nästa gång kan jag troligen fixa det själv. Men tack Honza för hjälpen idag!


I fredags fick jag min första räkning från DUWO, vilket är bostadsförmedlingen. Räkningen är den mest korkade jag sett. För det första är den på holländska, vilket är ganska puckat eftersom av de som bor i lägenheter från DUWO kan kanske 1 % holländska. Jag förstår väl så långt att om man går till banken och betalar så är det kanske smidigare att ha räkningen på holländska men då kan man väl ha den tvåspråkig så att vi som inte kan holländska kan förstå vad räkningen säger. För det andra så kan jag inte hitta något betaldatum på den. Hur ska jag veta när pengarna ska in då? Räkningen är för hyran för oktober så bör väl betala innan dess, men det vore kanske bra att ha betaldatum på räkningarna.


Har fått lite skolarbete gjort idag också. Har läst det kapitel i HMC A som denna veckas föreläsningar kommer handla om och har även fått lite läsning gjort i RP. Har även fixat en ny avdelning på bloggen för förkortningar med förklaringar.


Av någon anledning började jag leta efter sidor att se tv-serier på online. Skulle kanske ha börjad det lite senare, eller i alla fall läst lite mera RP innan jag började med det. Men fick en del gjort idag så att jag andra halvan av dagen spenderat med att kolla ikapp lite serier tycker jag inte är så farligt. Det mesta att se är i CSI NY där de ligger en halv säsong efter i Sverige. Bones, Criminal Minds och Greys Anatomy ligger på samma tidslinje som USA så där var det bara ett avsnitt i varje serie att se.


Nu är den stora frågan om jag ska kolla på ett avsnitt av CSI NY till eller om jag ska gå och lägga mig.

Av Lisa - 26 september 2010 10:15

Eftersom jag avslutade gårdagen med en massiv huvudvärk orkade jag inte skriva igårkväll. Här kommer istället gårdagen (lördagen).


Började med att Matlab inte ville starta och jag ville inte tvinga det heller för då kanske datorn skulle sega sig så mycket som den gjorde för ett tag sedan (säkert ett par veckor med tanke på hur fort tiden går här...).


Tog och fixade scones till lunch och det gick riktigt bra att göra dem i stekpannan. Den blev jättegod och fick en perfekt skorpa. Blev över så jag får frukost imorgon, söndag också.


Skulle egentligen ha läst lite skolböcker (= e-böcker och pdf-böcker) men hamnade i WoT istället som jag var ganska sugen på att läsa.


Var inne på facebook och kollade lite och såg att Elsa och Erica planerade att åka till IKEA, vilket jag hade tänkt men inte orkade ta tag i själv. Mellan lite regnskurar åkte vi till IKEA. Började med lite köttbullar på restaurangen och sedan vidare till madrassavdelningen.


Jag köpte en sats med lådor (lådor är alltid bra att ha), spegel till väggen (jag har tröttnat på att bara ha badrumsspegeln och att stå på toaletten och luta sig mot dörren för att se hur tröjan sitter), en matta till under sängen (örngottet ser lite malplacerat ut där), en skål, en mugg och lite glas (så nu kan jag faktiskt ta emot besök här) samt en liten kastrull till teet på morgonen. Fick också med mig en blomma till och lite kakor och choklad från matbutiken.


Erica köpte en ny bredare madrass. Vi tog den på cykel hem. Det var ett roligt äventyr. Varje gång vi ska från IKEA verkar det bli ett äventyr. Vi fick låsa fast madrassen i pakethållarna och leda cyklarna hem. På sina ställen var gångvägen inte tillräckligt bred, då blev det ett äventyr. Vi fick gå genom vattenpölar, på cykelvägar, på staket (eller vad vi nu ska kalla det). Intressant var det i alla fall. Och allt detta i mörker eftersom klockan var omkring 8. Vi hade båda våra cykelljus på så frän håll i mörkret såg vi nästan ut som en bil.


Vi hade nog kunnat cykla men hade vi ramlat hade det blivit en katastrof. Vi var däremot överens om att Honza och Ignacio troligen skulle ha cyklat utan att tänka på det två gånger innan de satte igång. Så det var kanske tur att ingen av dem var med till IKEA...


Tyvärr har jag ingen bild på detta, Javier tog en bild så när den finns upplagd lägger jag in den på bloggen. Jag försökte ta med min telefon men den sa att simkortet var loss, så jag satte i somkortet igen och då sa telefonen samma sak igen så jag orkade inte bråka mer med den.


När vi kom till boxarna var min tanke att fixa i ordning lite och sedan gå ner till spacebox partyt. Jag diskade de nya sakerna från IKEA och allt annat som låg i disken och fyllde hela bänken och spisen för att torka disken. Tog en tallrik yogurth, för jag orkade inte fixa något annat att äta och sedan kom huvudvärken över mig och begravde mina tankar på att gå ner till partyt.

Av Lisa - 25 september 2010 00:05

Kom upp i morse!


Början av dagen var seg. Har fått lite kod till inlämningen på tisdag. Nu måste jag bara städa i den och fixa lite. Körde en simulering idag på över tre timmar innan jag stoppade den och då hade den ändå inte jobbat klart.


Hade första föreläsningen (för min del eftersom jag missade den första för kursen) i CMfDS (Composite Materials for Durable Structures eller något åt det hållet). Var intressant, lite irriterande att föreläsaren har en väldigt holländsk accent i sin engelska. När det blev lite mycket komplicerat för min del så hängde jag upp mig på det istället för att koncentrera mig på vad han sa. Det blir nog bra tror jag. Är troligen en kurs man kan ha nytta av. Bara det att jag glömt det mesta jag lärt mig i materialläran. Undrar om jag har kvar boken? Om jag har det så ska jag ta med den ner när jag är hemma i november.


När jag kom hem från föreläsningen bestämde jag mig för att strunta i Matlab idag och försöka jobba med det imorgon och på söndag istället. Hur gick veckan så fort? Varje tisdagkväll tänker jag att "wow det är redan tisdagkväll" och sen är det fredag. Jag undrar om det är någon som spelar mig ett spratt och har tagit bort onsdagar och torsdagar? Om du känner er skyldig, kan du snälla lämna tillbaka dem?


Så jag spenderade eftermiddagen med att gnälla lite hos Mimmi innan det blev soup night hos Erica. Vi fick löksoppa med ost och bröd. Javier hade kakor med sig (vilket påminner mig om att jag måste till IKEA, vill ha kakor behöver nog en liten kastrull också) och Erica hade jordgubbar så vi fick lite efterätt också.


Efter maten spelade vi något spel, som typ handlar om Delft och som jag tycker liknar munchkin. Jag vann i alla fall så jag är glad. Det var tänkt att vi skulle ut och ta en öl efter middagen men vädret tyckte något annat och hällde lite regn över oss. När det lättade upp tänkte jag hänga med in till stan på en öl ändå men då tyckte min mage att magknip var lägligt så jag gick hem istället.


Jag satte mig med en kopp te och tittade på en film. Filmen var bättre än jag väntat så det var ju positivt. Så nu kan Mimmi sluta tjata på mig att se den filmen i alla fall. (Du vet vilken det är).


Så nu ska man kanske ta och sova så man orkar med Matlab imorgon, och kanske en tur till IKEA? Får se vad som händer imorgon.

Av Lisa - 23 september 2010 21:16

Har hittat ett problem med min morgonrutin. Ställer klockan för tidigt, och den går bara att znoosa i en timme. Nu har jag ställt om klockan och förhoppningsvis går det bättre imorgon.


Förmiddagens aktivitet var grupparbete i DoMaM. Det svåra är när man har power point slides som inbördes strider mot varandra och försöka lösa uppgiften med hjälp av dem. Vi lyckades nästan göra klart uppgiften i alla fall, och vi är nöjda med vad vi har gjort. Det är inte lätt när de som är ansvariga för kursen inte är överens om hur man ska göra.


Eftermiddagens aktivitet bestod i HR och programmering i Matlab. Det började bra och hade sedan en pil rakt ner. Min första tanke var att jag kan ju sitta med det imorgon eftermiddag. Det var innan jag kom på att jag har föreläsning då i CMfDS. Så jag måste jobba lite mera med skolarbete i helgen, inte bara läsning utan lite programmering nu också.


När jag cyklade till skolan i morse bestämde sig min växel att gängan som håller växeln på plats inte ville fungera längre så växeln lossnade. När jag kom hem från skolan så försökte jag fixa det och löste det till slut med lite snöre av typen sisal och lite skotstekar och råbandsknopar, man är väl scout?   

Så här ser min växel numera ut. Får se hur länge det håller. Höll i alla fall till och från mataffären idag.


Eftermiddagen och kvällen har varit ganska intetsägande. Fikat lite, diskar, ätit middag, tittat på WALL-E och inte särskilt mycket mera.


Har utvecklat något extremt tycke för Nightwish, mycket bra. Perfekt att ha i hörlurarna när man ska plugga.

Av Lisa - 22 september 2010 21:47

Försov mig i morse, tur att jag bara skulle plugga idag. Var ganska skönt att få sova ut lite mera också. Att plugga gick bra ett tag när uppgiften gick som den skulle, men sen började programmet att bråka med mig. Då gav jag upp för idag och strukturerade upp morgondagens plugginsats. Har i alla fall varit skönt att ha de nya hörlurarna idag. Gör stor skillnad på vart man riktar uppmärksamheten.


Innan föreläsningen i DoMaM pratade jag lite med Wiktor och f*n vad svårt det var att uttala svenska rätt. Eftersom jag bloggar på svenska är språket inga problem så men har inte pratat på länge så det lät inte riktigt bra i mina öron. Men det kan ju vara att man är ovan också. Men jag har ju lyssnat på lite klipp och så på svenska så jag tror mer att mitt uttal håller på att försvinna lite.


Föreläsningen var knölig, för jag tror att de som håller i kursen blandar ihop termer mm lite hit och dit så det var lite jobbigt på redovisningarna idag.


Sen hem och äta godis och titta på film. Dagens middag vart godis, kunde ha varit bättre... nu ska jag sova så jag orkar upp och jobba imorgon. Ska jobbas hårt! Ska försöka undvika facebook och sånt under tiden jag pluggar imorgon. Hoppas jag klarar av det. Bör fungera om arbetsmoralen kommer tillbaka... Men imorgon är det ju redan torsdag (vart tar dagarna vägen?) så jag bör ha fått upp lite mer arbetsmoral till dess.

Presentation


jag är en alldeles vanlig tjej som studerar, reser och ibland även har tid med en kopp te med vännerna

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Förkortningar

3mE - Mechanical, Maritime and Materials Engineering
AE - Aerospace Engineering
AH - Albert Hein
BoN - Biomekanik och Neuronik
CiTG/CEG - Civile Engineering and Geocentrics
CMfDS - Composite Materials for Durable Structures
DoMaM - Design of Machines and Mechanisms
HK - Högre Kurs
HMC A - Human Movement Control A
HR - Humanoid Robots
RP - Robotics Practicals
WoT - Wheel of Time

Ovido - Quiz & Flashcards