mullemech

Alla inlägg under december 2010

Av Lisa - 12 december 2010 17:48

Onsdag 1/12

Problem att vakna, men det var väl väntat efter problemet att komma i säng igår. Så det blev en snabbdusch innan jag skyndade iväg till skolan där det blev att vänta lite på de andra och äta lite frukost innan vi började jobba med DoMaM.


Blir ganska kallt med de stora fönstren vid gruppborden i 3mE. Kallraset är inte roligt, och motivationen för den här kursen börjar dala något.


Efter det gick jag hem och åt lite lunch och sov lite innan jag jobbade lite med BED, alltså läsa lite av de artiklarna som Tina skickat till mig. Sedan tillbaka till skolan för att gå på lektionen i PS. Efter lektionen jobbade vi lite på BED, hade glömt bort att vi i måndags sa att vi skulle göra det idag, så jag tog på mig att fixa ihop presentationen och ladda upp den på bb.


Hem, igen, och läsa mera om BED, rita lite, över till Erica för att scanna in bilden och fixa klart presentationen och mejla den till tjejerna för lite feedback. Passade på att äta lite middag meddans jag väntade på svar och sedan lägga upp presentationen på bb.


Blev att blogga lite igen och läsa lite mera SatW innan det var dags att sova.

Av Lisa - 12 december 2010 17:38

Tisdag 30/11

Blev lussebulle till frukost eftersom jag inte har något bröd hemma. Me lussebullar funkar det med.


Iväg till skolan för föreläsning i HMC B där vi fick sluta tidigare eftersom föreläsaren inte lyckades fixa fram ljud i den film som han tänkt att visa.


Hem och läsa kompendium 1 till första inlämningen i HMC B. Men jag råkade börja läsa en serie som heter Scandinavia and the World (en serie om stereotyper, väldigt rolig och ofta klockren) istället för att få så mycket annat gjort…


Lyckades i alla fall ta en paus i serieläsandet för att göra fixa ihop ett dokument om NAVA ventilation för presentationen som jag, Aki och Li ska ha i PS nästa vecka. Pratade en del med Aki på fb och läste mera SatW innan jag lyckades ta mig i säng, det är inte lätt när man hellre gör annat.

Av Lisa - 12 december 2010 17:30

Måndag 29/11

Upp i ottan, eller det kändes som det i alla fall. Kom upp strax efter 6 och började dagen som vanligt med frukost och kolla mejlkontona. Har äntligen fått kontakt från Japan! Känns väldigt skönt att hört från dem, nackdelen var kanske att jag mera läste om vad som ska göras inför Japan istället för att äta frukost.


Ner till cyklarna för att träffa Aki, Rocio, Martina och Renata och sedan gemensamt cykla till tågstationen för att åka till Leiden. Tåget är lite sent så vi går på fel tåg innan vi inser felet och hoppar av igen. När vi kommer till Leiden går vi mot LUMC (= Leiden University Medical Center) eftersom vi vet att vi ska dit. Väl framme har ingen någon aning om vart lektionssalen som vi ska till ligger. Resultatet blir att vi står nästan 40 personer i entrén och väntar på att få veta vart vi ska.


Det löser sig efter ett litet tag och vi kan börja med en föreläsning om celler. Behöver jag påpeka att det är tidigt, celler är tråkigt (har haft väldigt många föreläsningar om celler det senaste året…) och föreläsaren har en sövande röst. Resultatet: hälften sover mer eller mindre djupt. Man kunde höra någon snarka och när man kollade sig omkring så satt de flesta och hade svårt att hålla ögonen öppna eller huvudet uppe.


Efter att ha sovit lite fick vi gå och titta lite på preparat i mikroskop. Problemet var att instruktionerna och frågorna som de delade ut var på holländska. Hur tänkte de nu? De hade åtminstone instruktioner på engelska projicerade på väggen. Men de försvann lite då och då för att visa annat. Det är lite irriterande att de inte översatt instruktionerna till engelska när i alla fall en tredjedel av de som läser kursen inte kommer från Nederländerna.


Sergio, som jag jobbade med lyckades också ha sönder ett preparat. Undrar hur många preparat som går sönder varje år på grund av ovana, det måste vara åtskilliga. Jag tror att minst två eller tre gick sönder under vårt besök till Leiden i alla fall.


Efter mikroskopen fick vi kaffe och kakor innan det vr dags för nästa föreläsning, om något som jag glömt bort vad det handlade om men som vid vissa tillfällen var intressant.


Efter vi var klara med besöket på LUMC åkte jag, Rocío och Tina hem till Tina för att jobba lite med BED. Så jag pluggade lite hålländska när vi väntade på att lunchen skulle bli klar. Sedan åt vi lunch och fika (jag hade med lite bullar som fanns kvar hemma efter gårdagens adventsfika).


Delade upp lite idéer och satte lite ramar för vad vi ska göra innan det var dags för mig och Rocio att åka tillbaka till Delft.


Åkte direkt till INHolland och hann kolla upp lite i läxan i holländska som jag inte gjort så mycket på under dagen. Lektionen gick i varje fall bra. Fick tillbaka skrivuppdrag 1, och det ficka jag ”bra” på så jag är ganska glad. Gjorde sedan datortestet utan att ha pluggat tillräckligt mycket, fick 79%, hade klarat det om jag inte hade gjort två slarvfel. Men det var bara att sätta sig och plugga i en timme och göra om testet.


Med facit i hand var det nog lika bra att jag inte klarade det på första försöket, andra gången vände jag på resultatet från första gången och fick 97%. Sedan åkte jag hem och åt pepparkakor till middag.


Tanken var att jag skulle plugga lite men blev att jag bloggade ikapp lite och bokade flygbiljetter till Finland över nyår istället.


Eftersom första snön nu lagt sig så blev min box attackerad av snöbollar, trodde nästan att fönstret skulle gå sönder. Och när jag till slut gick ut ur boxen låg de i bakhåll. Var ute ett litet tag innan alla gick hem igen.

Av Lisa - 12 december 2010 17:29

Ja, jag lever... 


Och det har blivit dags att blogga ikapp lite igen. Anledningen till att jag kommit efter nu är att jag har haft väldigt mycket att göra de senaste veckorna i skolan, framförallt förra veckan och förra helgen var fullproppade med skola. Så när jag inte var i skolan eller pluggade var definitivt sömn det som var prioriterat.

Av Lisa - 1 december 2010 22:21

Söndag 28/11

Upp och städa, diska och fixa i ordning boxen inför adventsfikat senare under dagen. Sedan packa ihop saker jag behövde för att åka till Eric och Elsa för att låna deras kök, men framförallt ugn för att baka lussekatter.


Blev mycket vänta på att degen skulle jäsa i olika omgångar och vänta på att de skulle bli färdiga. Men de blev helt okej, även om det var lite lite saffran i dem. Vi sköt också upp fikat lite för att jag skulle hinna hem och fixa i ordning lite mera innan de skulle komma.


Sedan var vi hela gänget i boxen med glögg, lussekatter och pepparkakor. Ignacio lärde sig att man inte ska andas samtidigt som man tänker dricka varm glögg och bullarna försvann i en faslig fart. Efteråt hade jag nio bullar kvar (vilket nog var bra, annars hade jag fått leva på bullar i några dagar) vilket betyder att vi på åtta personer lyckats smälla i oss 27 bullar, och jag vet att jag i alla fall bara åt två. Bullmonster någon?


Efter fikat var jag lagom mör. Så sådär jättemycket skolarbete blir det inte av. Läser det som ska läsas till morgondagens exkursion och gör ett halvhjärtat försök till att plugga holländska innan jag ger upp för att programmet inte vill som jag vill, och eftersom jag är slutkörd kan jag lika gärna gå och lägga mig.

Av Lisa - 1 december 2010 21:54

Lördag 27/11

Kom upp i okej tid och dorg till IKEA för att köpa lite ljus och kakor så här i adventstider. Blev visst lite kexchoklad och juleskum också. Så dagens lunch blev juleskum, vilket kanske var lika bra med tanke på middagen. Fixade ihop ett dokument angående våran redovisning/ presentation i PS och skickade till pojkarna.


Åt lite kexchoklad och åkte sedan och handlade tillsammans med Erica. Tyvärr så glömde jag att köpa bröd när jag var och handlade men man kan ju äta annat till frukost också. Åkte sedan och handlade deodorant och hårfärg, tror inte riktigt att det är min vanliga hårfärg men tillräckligt nära. Nu gäller det bara att hitta tid och någon som han hjälpa till med att färga.


Åkte sedan hem och spelade spel. Skulle inte jag göra massa skolarbete? Det blev inte så mycket sådant gjort i varje fall.


Byta lite kläder och så och åka iväg till Elsa och Erics lägenhet för att vara med på min första Thanksgiving middag. Massor av mat och dricka och trevligt sällskap. Bästa kvällen på länge! Och så har man lyckats bli tagen för att vara amerikan också. Vet inte om jag ska vara förolämpad eller smickrad.


När vi sedan skulle åka hem vid tvåtiden var det frost på sätena och klockan två ringde klockan i gamla kyrkan så vi nästan gjorde i byxorna alla tre eftersom vi inte var beredda och vi stod precis nedanför klocktornet.


Har också kommit fram till att man kanske bör införskaffa sig något varmt att sätta på sätet för att förhindra urinvägsinfektion.

Av Lisa - 1 december 2010 21:33

Fredag 26/11

Vaknade senare än jag tänkt men hade ändå god tid på mig på morgonen. Till skolan och vara med på föreläsningar. Blev lunch i Aula med en halv hög från PS. Sedan mera skola i form av HMC B föreläsning


Hem och göra lite scrabbelucker, som blev sådär bra. Åt nog lite för mycket halvfärdiga och smet för at man ska må bra…


Mådde fortfarande inte helt hundra när vi drog till Doerak, men det är inget som lite öl inte kan råda bot på. Blev en superbra kväll, lite märkliga samtalsämnen kanske (eller kanske inte när man tänker på hur länge vi varit här nu). Sedan lyckades Honza gestikulera ut sin öl över bordet och mig och Erica som satt på motsatt sida från Honza och Ignacio. Då fick han en ny som ”våran” bartender tejpade fast i bordet med silvertejp så att jan inte skulle kunna spila igen.


Tog även en tur ut när den första snön kom. Snö är trevligt och ganska speciellt när man inte varit med om det förut :)


Så för andra veckan i rad lyckades vi vara 50/50. Var i alla fall en superbra fredagskväll och blev i varje fall inte blöt när Honza spillde ut vattenglaset också. 

Av Lisa - 1 december 2010 21:19

Torsdag 25/11

Kom upp lika dåligt som vanligt. Pluggade holländska innan lunch. Efter lunch försökte jag strukturera upp tillvaron lite, det var farligt. Sedan spenderat lite tid åt att ha panik över hur mycket jag har att göra.


När paniken lagt sig var det dags för lite mera holländska innan det var dags att sticka iväg på lektionen i holländskan, M-mS var inställd idag. Gjorde testet, men eftersom det är väldigt svårt att höra vad de säger blev det till att åka hem och plugga lite mera för att åka tillbaka en timme senare och göra om det. Klarade det i varje fall på andra försöket så jag behöver inte oroa mig för den mera.


När jag kom hem gick jag igenom lite lektionsanteckningar från BED innan det fick vara nog med skola för dagen och jag letade julsånger, bloggade och pratade med folk online istället. 

Presentation


jag är en alldeles vanlig tjej som studerar, reser och ibland även har tid med en kopp te med vännerna

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Förkortningar

3mE - Mechanical, Maritime and Materials Engineering
AE - Aerospace Engineering
AH - Albert Hein
BoN - Biomekanik och Neuronik
CiTG/CEG - Civile Engineering and Geocentrics
CMfDS - Composite Materials for Durable Structures
DoMaM - Design of Machines and Mechanisms
HK - Högre Kurs
HMC A - Human Movement Control A
HR - Humanoid Robots
RP - Robotics Practicals
WoT - Wheel of Time

Ovido - Quiz & Flashcards