mullemech

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

Episode 129: Hur man tar död på teknikstudenter

Av Lisa - 25 augusti 2011 08:58

Har precis läst en artikel på SvD om att införa tre terminer på högskolan. Är lite upprörd över att alla utbildningar verkar dras över en kam och några 27-30 timmars veckor har jag inte haft särskilt många under min studietid.


Jag har studerat på heltid i fem år nu på en civilingenjörsutbildning på KTH. En inte alltför ovanlig vecka är 60-80 timmars studier. Normalfallet ligger på kanske på en 40-50 timmar/vecka. För när den schemalagda tiden ligger på omkring 30 timmar/vecka så jobbar men ju även hemma.


Jag vet att jag inte skulle klarat av mina studier på den tid det kommer att ta om det inte varit för att man haft ledigt lite då och då. Ja, jag kan hålla med om att sommarlovet är väldigt långt men om man under terminen läser mer än heltid (=40timmar/vecka) förtjänar man inte lite mer än den normala arbetarsemestern då?


Ett tre terminssystem på civ.ing utb. skulle resultera i tre 17 veckors terminer utan semester eller kortare terminer, om man fortfarande anser att en termin ska innehålla lika många poäng, kan man bara anta att skribenten är ute efter att ta död på så många teknikstudenter som möjligt.


Artikeln

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tre-terminer-ar-battre-an-tva_6408928.svd 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 23 december 2011 08:46

Trött. Vart mycket godistillverkning igår. Hann med nästan allt. Bara lite kvar att göra idag. Måste städa också, men det blir ett nästa problem. Först ska jag piggna till. Har i varje fall hjälpt pappa att ta ut julsakerna från vinden.   Har ont...

Av Lisa - 22 december 2011 11:31

Var på gymmet i morse. Var nästan helt klar och höll på att stretcha när centrumets brandlarm går. Var in och hämtade mina saker i omklädningsrummet och sedan ut och vänta på att de skulle öppna centrumet igen. Jag var klar men eftersom jag ställt bi...

Av Lisa - 16 december 2011 13:29

Okej, så min dag började bra och jag hann göra allt innan jag behövde åka hemifrån. Att komma in till stan var inte heller några problem liksom att komma på bussen som ska ta mig första och största delen av dagens resa till ingenstans eller Växjö. Bö...

Av Lisa - 14 december 2011 09:30

Sitter och försöker läsa lite till labarna som ska göras. Har lite musik på och allt är frid och fröjd (möjligen bortsett från den dåliga mängd varmt vatten i duschen i morse). Tror ni inte att grannen som hyr ut sitt hus mitt emot oss har hyrt in fo...

Av Lisa - 13 december 2011 15:08

Min dag började mindre bra med en anställningstest som jag föll totalt på. Har aldrig presterat sämre på ett prov. Till mitt försvar var det 1,5-3 år sedan jag senast jobbade med det som provet var på. Kan i alla fall prestera bättre på en sådan test...

Presentation


jag är en alldeles vanlig tjej som studerar, reser och ibland även har tid med en kopp te med vännerna

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Förkortningar

3mE - Mechanical, Maritime and Materials Engineering
AE - Aerospace Engineering
AH - Albert Hein
BoN - Biomekanik och Neuronik
CiTG/CEG - Civile Engineering and Geocentrics
CMfDS - Composite Materials for Durable Structures
DoMaM - Design of Machines and Mechanisms
HK - Högre Kurs
HMC A - Human Movement Control A
HR - Humanoid Robots
RP - Robotics Practicals
WoT - Wheel of Time

Ovido - Quiz & Flashcards