mullemech

Alla inlägg under augusti 2010

Av Lisa - 30 augusti 2010 20:53

Var inte riktigt trött när jag gick och la mig igår, resultatet blev att jag hade svårt att somna och ännu svårare att vakna i morse. Hade inte tänkt att starta datorn till frukosten eftersom jag var lite sen men bestämde mig för att göra det, och tur var väl det. Jag hade tolkat det som att min lektionssal skulle ligga i 3mE-byggnaden, men när jag loggade in hade jag ett mail som det stod att lektionssalen låg borta hos aerospace (AE) ca 20 minunter åt andra hållet, så jag fick äta frukosten lite snabbare och gå hemifrån lite tidigare än tänkt.


När jag börjar närma mig AE byggnaderna åker några killar på cykel förbi och erbjuder sjuts så jag koppar på och fick åka en liten bit. När jag kommer fram till byggnaden som var specificerad i mailet möter jag massa andra som ska läsa samma kurs (HMC A), det har uppenbarligen blivit ett misstag över i vilken byggnad lektionssalen ligger, vi hittar dit i alla fall och i tid också.


Första halvan av lektionen känns väldigt bekant, läste en liknande kurs på KTH i våras men efter andra delen kändes det bättre, kurserna fokuserar på olika delar och området är relativt stort så jag kan nog ta denna kurs utan att känna att jag upprepar mig.


Caretakern var här idag och kollade upp det jag hade påpekat i invntarielistan. Han kunde inte göra något åt den droppande kranen idag men jag fick en ny golvlampa och en skurhink. Mopp hade han ingen så den får jag när han har fått flera och lampan ovanför ytterdörren ska bytas nästa vecka.


Tanken var ju att vi skulle till Rotterdam idag men det blev inte av. Åker troligen någon gång nästa vecka i stället. Så jag gav mig av till där jag lämnade cykeln igår och började kånka på den mot verkstaden. Efter ett tag började jag få blåsor i händerna av att bära på cykeln så jag tog och satte låset runt pakethållaren och bar iväg med cykelns bakre del som en väska över axeln.


Vägen till verkstaden var ganska lång och jag hade inte varit i den delen av Delft tidigare så jag fick stanna och kolla på kartan med jämna mellanrum. Det jobbigaste när man är ute är att det regnar lite så man tar på sig regnjackan och sen slutar det regna och solen skiner så att det blir för varmt för jacka så man får ta av och på jackan hela tiden, det är verkligen störande. Vore så mycket lättare om vädret kunde bestämma sig.


Sen har vi ett vägarbete längst upp (norr) på campus, utanför arkitekt. Det jobbiga med vägarbetet är att varje dag så ändrar de vägen man kan gå där och jag var tvungen att gå förbi för att komma till city för att kunna handla eftersom jag åt upp den sista frukosten i morse. Kom ett skyfall på vägen till city också.


Tog en liten tur in på H&M innan mataffären. men jag glömde gå till en skoaffär för att titta på gummistövlar. Får göra det någon annan dag.


Kom hem och pratade lite med Erica eftersom hennes dörr var öppen. Sen hem för att äta lite och kolla eventuella updateringar vad det gäller skolan. I en kurs (HR) har vi redan fått en uppgift. Kursen börjat på fredag och uppgiften ska vara inne på tisdag. Uppgiften ska göras i Matlab, men jag lyckas inte ladda ner programmet. Måste försöka med det imorgon igen. Kursstarten för en annan kurs (DoMaM) har blivit framflyttad en vecka så har ingen lektion nu på onsdag.


I morgon har jag andra lektionen i HMC A och så ska jag iväg för att hämta min cykel, nu ska det förhoppningsvis vara slut på kaoset kring den...

Av Lisa - 29 augusti 2010 22:44

Efter att ha inväntat uppehåll i regnvädret(-en) åkte vi inäg på våra cyklar till IKEA. När vi kommit typ två tredjedelar av vägen får jag punka på bakhjulet igen (ska lämna in den för att se om de kan klura ut vad som är fel). Honza bär på min cykel till IKEA och jag leder hans istället.


På IKEA äter vi lite (svensk) mat innan vi går ner för att handla saker. I kassan försvinner en jättefin temugg för att den inte har någon streckkod så de kan inte sälja den (i Sverige hade de tagit reda på priset, men det var inte möjligt här :@) sen var en av slålarna lite kantstött så den tog hon bort oxå... Hittade inte heller något diskställ i bra prisklass så ett sådant får jag vara utan ett tag till. Däremot fick jag med mig duschstång och drapperi, en ormbunke, en torkställning och lite annat.


Hem tänkte jag ta mig med buss eftersom det var punka på cykeln men man får inte ha cyklar på bussarna och eftersom det var en kvinnlig busschafför så kunde undantag i regeln inte heller göras. Kärring! Skulle tro att 80% av manliga busschafförer skulle göra undantag när det är punktering på cykeln...


Så vi fick gå hem. Stackars Erica och Honza. Honza började med att ta min cykel men vi insåg snart att det inte skulle gå i längden så vi satte fast min cykels bakhjul på Honzas pakethållare så att vi fick en trehjulig cykel och gick så hem. Alla vi mötte på vägen hem stirrade och ganska många barn skrattade enormt mycket när vi kom gående.

  Jag och Honza med vår trehjuliga cykel.


Lämnade cykeln vid en skolbyggnad närmre vägen till mekanikern, lättare än att först släpa hem den och sen släpa den tillbaka till typ samma plats innan fortsätta vidare mot cykelaffären. Hjälpte även Erica med att fixa frambromsen på hennes cykel så att den inte går i hjulet när man cyklar.


Väl hemma har jag satt upp duschdrapperiet fint med lite färg på toaletten, hjälpte Erica att klura ut hur man fixar med duschstången- våld var lösningen. köpte en skrapa också så nu ska jag förhoppningsvis slippa vatten framför toan...


Köpte två kuddar till sängen så jag kan sitta upp och använda datorn (väggen i bozen är inte särskilt bekväm). Ormbunken hamnade i fotändan av sängen, trevligt med växt inne, blir lite mer levande och hemtrevligt då.


Har också lyckats klura ut hur man ställer upp torkställningen så nu kan jag kanske tvätta i veckan, om någon av tvättmaskinerna behagar vara lediga.


Får se om jag kanske ska ge mig på att möblera om lite i boxen i veckan?


Ska troligen till Rotterdam imorgon om det inte regnar för mycket, nu kommer vi inte ta cykeln dit i alla fall :s


Imorgon har jag första föreläsningen, hoppas det blir bra. Känns åtminstone bra att börja skolan igen så det är ju alltid positivt.


Nu ska jag försöka lösa problemet med den våldsamma hickan som jag plötsligt fick.

Av Lisa - 29 augusti 2010 01:00

Det klarnade upp lite efter lunch så jag gick med Erica, Ignacio och Honza in till marknaden inne i city. På nästintill varenda gata i city finns det bord med varor till försäljning. Allt från frukt och grönt till fisk, ost, plånböcker, kläder och antikviteter. Var mest där för att kolla utbud så jag köpte ingenting, men nu vet jag vad som finns och kan anpassa veckans mathandlande enligt marknaden.


Vi gick runt lite i stan, var fint väder och jättebra tillfälle att ta kort på byggnader och andra konstigheter, men självklart lyckades jag glömma kameran hemma så så gick det med fotandet.


Meddans vi gick omkring i staden varierade vädret kraftigt. Det blåser mycket i Holland så att det skiftar snabbt mellan mulet och sol är inte jättekonstigt. Men att ena sekunden ha strålande sol till att i nästa ha mulet väder är lite jobbigt. Att sen lägga till att det är regn i molnen så får man min dag idag. Sol, Mulet, Sol, Regn, Sol, Mulet, ösregn, Sol eller av med jackan, öppna tjocktröjan, stäng tjocktröjan, på med jackan, av med jackan, öppna tjocktröjan. Aningen jobbigt. Nu börjar man i alla fall lära sig att alltid ha med en regnjacka för frågan är inte om det kommer börja regna utan när det kommer börja regna.


Var inne lite på Albert Hein, en av mataffärerna här, för Erica behövde ris. Inne på AH hittade jag en osthyvel(!) så nu behöver inte mamma skicka ner en åt mig. De hade även bestick i tvåpack så jag köpte knivar, gafflar och skedar också, behövde mera bestick men tyckte att sexpacken på IKEA var lite väl mycket.


När jag kom hem från marknaden satte jag mig och läste lite och lyssnade på musik (spotify går så fort jag är hemma). Ibland är dock reklamavbrotten jobbiga. Det är inte alltid jag märker dem men när jag gör det så är det svårt att koncentrera sig på annat. Jag menar reklam på holländska är rätt så intressant.


Efter att ha läst några kapitel tänkte jag ta och vila mig lite, ungefär en fem-tio minuter hade jag tänkt mig. Jag vaknade 1,5-2 timmar senare... Då var jag hungrig men jag orkade inte gå och värma mat till middag så det dröjde ytterligare någon timme innan det blev mat.


Efter middagen blev det att snacka med kompisar från lite här och var och så var vi tillbaka till det här med väder! Fullt ösregn och åskväder som kom och gick i omgångar. När åskvädret var väldigt nära så skakade boxen av mullret. Boxen har skakat tidigare av kraftiga vindar men precis som i natt så låter åskan som att en av boxarna exploderar och hela boxen skakar.


Jag tycker om min box men ibland är den lite läskig att bo i.


I morgon ska jag försöka komma iväg till IKEA och på måndag bär det kanske av till Rotterdam.

Av Lisa - 28 augusti 2010 11:58

Så, jag hade egentligen inte tänkt blogga förrns ikväll, men det regnar så jag har ingen lust att åka till marknaden...


Vaknade mitt i natten, var i alla fall fortfarande mörkt ute, av åskan. Det lät som om en av boxarna exploderade! Det var en aning läskigt... Blev glad när jag vaknade och det var sol ute, men eftersom detta är Holland började det regna innan jag ens blivit klar med frukosten, typiskt!


Så planerna på marknaden och IKEA får skjutas upp lite, tur att IKEA har öppet till 20 i alla fall. Ska det regna kommer vi nog inte iväg till Rotterdam den här helgen, synd i så fall eftersom skolan inte börjat än och det inte finns något plugg på allas tankar än (do I make any sense? -eller ska jag hålla mig till att skriva när jag är lite borta?)

Av Lisa - 28 augusti 2010 01:47

Okej, lets start. Hade ju egentligen tänkt att börja med detta i nyktert tillstånd, men nu är jag ju i Holland och det är fredagkväll så den risken verkade ju inte särskillt stor redan från början...


Är alltså i Holland, och detta sedan en dryg vecka tillbaka, under denna vecka har jag jobbat på att träffa folk, prata mer än jag brukar vilket jag för övrigt nog inte ska berätta för latinamerikanerna som tycker att jag aldrig pratar... Jag lär mig dricka öl, går faktiskt ganska bra och har haft en introduktionsvecka med projektarbete.


Så i Holland lär man sig lite Holländska, ganska mycket engelska men jag arbetar även hårt på min norska förståelse och har idag även börjat med den danska förståelsen vilket inte är det lättaste.


Har idag haft introduktion på fakultetet som jag ska studera denna termin på och lånat deras cykelpump för att kunna färdigställa meckandet med min cykel, som för övrigt gick sönder efter typ 8 timmar...


För att gå tillbaka till varför detta pilotavsnitt av min blogg sker i ett relativt onyktert tillstånd ska jag berätta lite om min kväll:

Så jag sitter på FB, som alltid när jag är hemma och inte har nåt bättre för mig (vilket har varit ofta under denna sommar och kan förväntas bli alltmer sällan under terminens gång...) och Ignacio (box 82) berättar att det är romprovning i hans box 830, of course, eftersom han är guatemalare betyder 830 930 för oss skandinaver (även om jag är den enda i dennna grupp). 

Okej, rom... Rom och 7up, gott. Är 6 personer och gör slut på en flaska på en timme, bestämmer oss för att åka in till city och ta oss en öl på vårat "stamhak" (när jag säger åka tänker ni säkert kommunaltrafik eller bil men inte här i Hollad och framförallt i Delft är cykeln transportmedel no1, skönt att min cykel äntligen är fixad och gissa vad?-den är fortfarande i helt tillstånd, trots fyllekörning).


För den som inte förstår konceptet med box så är det att vi bor på en gatuadress där nästintill alla nummer bor i något som kallas för spacebox (de som inte bor i en box bor i livingcontainer på denna adress...)


Jag vill börja piloten med att be om ursäkt för språket i bloggen, kommer troligen bli en del swenglish eller en mix av de båda samtidigt som jag gissar att tillståndet jag kommer vara i när jag skriver denna blogg är semibra eftersom det troligen kommer bli en del utgångar i samband med utbytesterminen och att när jag inte är ute och har tid att skriva är det högst troligt att jag är begravd i studier (som jag håller på att försöka avsluta) och tar tid från sömn för att skriva. Men man kan ju inte riktigt veta, mycket beror ju på hur den faktiska arbetsbördan på detta universitet är, och det är inte så lätt att veta när skolan inte börjat på riktigt än.


Slutligen (i piloten) skulle jag vilja tacka Mimmi för att hon tog sig tiden att sätta upp bloggen. Tack gumman! Lycka till med flytten imorgon, I'm rooting for you!


Nu ska jag nog se över lite i personbeskrivningen och contradict Mimmi lite...


Gonatt på er:)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


jag är en alldeles vanlig tjej som studerar, reser och ibland även har tid med en kopp te med vännerna

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Förkortningar

3mE - Mechanical, Maritime and Materials Engineering
AE - Aerospace Engineering
AH - Albert Hein
BoN - Biomekanik och Neuronik
CiTG/CEG - Civile Engineering and Geocentrics
CMfDS - Composite Materials for Durable Structures
DoMaM - Design of Machines and Mechanisms
HK - Högre Kurs
HMC A - Human Movement Control A
HR - Humanoid Robots
RP - Robotics Practicals
WoT - Wheel of Time

Ovido - Quiz & Flashcards